about

my work

Walter Evenepoel (zanger en tekstschrijver) over het werk van Maria Cocquyt

Hoe komt het toch, dat je zo kan getroffen worden door een triviaal voorwerp als een aarden schaal? Welke kracht doet je op zoek gaan naar een boodschap achter de mysterieuze letters en cijfers, die langs breuklijnen of groen gewolkte vlekken om aandacht schreeuwen? Zijn het berichten van oude Egyptenaren, van argonauten of buitenaardse wezens? Zijn het misschien nooit eerder gevonden restanten uit de grotten van Lascaux of Altamira?

 

Hoe komt het toch dat deze kunstwerken zo een rust en zo’n eenvoudige wijsheid uitstralen, terwijl de schepper van deze sculpturen bruist van sociaal engagement? Waar verbergt zij haar gedrevenheid? Kunnen wij in zwijgende keramieken sporen vinden van haar inzet voor een betere wereld? Heeft zij een boodschap verborgen in de grillige lijnen van de potscherven of in de vingerafdrukken van de "impressiones"? Of zijn de felle kleuren ervan een verwijzing naar haar eigen Festa di protesta?

 

Als iemand de gave heeft om voorwerpen te maken die zo intrigeren, dan moet dat wel een groot kunstenaar zijn. Wie zal er zich dan nog over verbazen dat men werken van Maria Cocquyt kan bewonderen op grote thematische tentoonstellingen in Faenza (It.), Komatsu (Jap.), Madrid (Sp.) en Luxemburg (Lux.) of in de mooiste binnenlandse galerijen? Wie haar keramieken goed observeert en de stille krachten op zich laat inwerken, zal het maar normaal vinden dat werk van haar opgenomen werd in schitterende catalogi van het Concorso Internazionale della Ceramica of van de Competition voor decoratieve keramieken van het Japanse Kutani.

 

Walter Evenepoel

about me | Keramiste Maria COCQUYT